Overtråkk? Dette bør du gjøre

Image

Forrige uke tråkket kona mi kraftig over på trening, og plutselig måtte jeg ta med meg jobben hjem. Jeg får ofte spørsmål om dette med akutte idrettsskader, og derfor tenkte jeg at et blogginnlegg plutselig ble veldig aktuelt.

Behandling av akutte idrettsskader kan sikkert høres veldig avansert og profesjonelt ut, og forbeholdt de som driver aktivt med idrett. Men det stemmer ikke. For hvem har vel ikke tråkket over en gang? Eller fått en strekk i baklåret? Kanskje har du vridd kneet på fjelltur? Alt dette går under den brede kategorien, akutte idrettsskader.

Så hva skal du gjøre? Jo, her er min anbefaling

Huskeregelen POLICE er en prosedyre for akutte idrettsskader, og består av fem forskjellige tiltak du skal gjennomføre de første 2-3 dagene etter at du skadet deg.

P is for Protection - ikke skad deg på nytt!

Beskytt ankelen for nye overtråkk og skader. Det betyr ikke at den nødvendigvis skal holdes helt i ro, men beskyttes mot nye skader. Noe som fort kan skje fordi ankelen er mindre stabil rett etter en slik skade.

OL is for Optimal Loading - bruk benet det du kan og klarer

Skadeområdet har som regel godt av bevegelse og belastning, og jo før jo bedre. Det kan likevel være vanskelig å vite hva som er for mye og hva som er for lite. Jeg anbefaler derfor at du snakker med en fagperson med kompetanse innen idrettsskader, hvis du er usikker. Hvis du mestrer dette punktet vil du kunne forkorte skadetiden betraktelig. Tidlig belastning fremskynder og stimulerer helingsprosessen.

I is for Ice - is kan være god smertelindring

Kuldebehandling av ankelen kan være smertelindrende, og er et godt alternativ medikamentell behandling. Medikamentell behandling som NSAIDS (Ibux, Voltaren, osv.) kan faktisk forsinke vevstilhelingen, så hvis det holder med avkjøling så er det å anbefale. Som supplement til avkjøling kan du bruke Paracetamol, da dette ikke påvirker tilhelingen. 

C is for Compression - kompresjon er viktigst!

Dette er det viktigste enkelttiltaket du kan gjøre. Kompresjonen skal være stram både under og på skadestedet, men ikke så stramt at du hindrer blodsirkulasjonen til resten av beinet/armen. Start med kompresjonen så tidlig som mulig, og fortsett med dette i hvertfall 24 timer, aller helst to-tre dager.

E is for Elevation - hold beinet høyt

Legg skadestedet høyt når du hviler. Dette hindrer og begrenser hevelsen, og det kan virke smertelindrende.

Når skal du kontakte lege?

Det finnes ikke et fasitsvar på dette, men jeg stiller alltid disse tre spørsmålene når pasienter kontakter meg for råd.

1. Hvordan tråkket du over, hva skjedde?

Det er forskjell på å tråkke over når du går bortover gaten, og å tråkke over når du hopper ned fra en «step-benk» på treningssenteret. Desto mer energi det er i traumet, jo større er sannsynligheten for at det er en større skade i vevet.

2. Kan du gå og bevege på ankelen/foten?

Hvis du kan bevege forsiktig på ankelen, og/eller gå 5-6 skritt på den, er dette et godt tegn. Hvis den verken kan beveges eller tråkkes på kan det være et tegn på at det er en større skade i vevet.

3. Har du vært svimmel eller kvalm etter du skadet deg?

Noen kan også få symptomer som svimmelhet, kvalme og til og med bevissthetstap ved slike skader. Enten rett etterpå, eller innenfor det første døgnet. Dette er som regel helt ufarlig og er bare en reaksjon på at kroppen har fått seg en trøkk.

Hvis du opplever noe av dette anbefaler jeg at du kontakter fastlegen din, eventuelt legevakt hvis fastlegen er stengt. Da vil de avgjøre om skaden skal undersøkes nærmere, og eventuelt hvordan.

Og sånn helt til slutt

Det gikk bra med kona! Hun opplevde å være litt svimmel, og vi valgte derfor å få ankelen undersøkt av fastlegen, og hun ble sendt videre til røntgen. Heldigvis var det ikke brudd, og hun kunne derfor begynne med rolig belastning.

Smertene gjorde likevel at hun lå med foten høyt og komprimert et par dager, før hun forsiktig begynte å belaste mer og mer. På dag fire gikk hun relativt normalt på foten, men det var fortsatt vondt og vanskelig å gå ned trapper. Dette er normalt og vil gå seg gradvis til. Nå belaster hun fullt, og er snart tilbake i normal trening.

Er foten vond, eller føles den ustabil? Bestill time